سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

97/1/5
10:45 ص

در این آموزش که تحت عنوان آموزش تری دی مکس از مقدماتی تا پیشرفته در باره ساخت آبجکت در تری دی مکس آشنا می شوید .

در 3ds max ما چندین نوع آبجکت داریم مانند آبجکت های سه بعدی ابتدایی و ساده ، آبجکت های سه بعدی بسط داده شده ، آبجکت های دو بعدی ودوربین ….

شما در این آموزش 3d max با ساختن شکل سه بعدی در تری دی مکس آشنا می شوید و برای شروع و آشنایی با ساختن اشیاء ، آبجکت box  را ایجاد می کنیم .

نحوه ایجاد box:

مکعب (مربع، مسنطیل) جزء شکل های هندسی اولیه می باشد،که در تری دی مکس هم در همین قسمت جای داده شده است ، کاربرد این شکل های هندسی بیشتر در بحث مدل سازی است که در آینده به طور مفصل صحبت خواهیم کرد .

محل دسترسی :

b-01

از دو طریق می توانید به ساخت باکس در تری دی مکس دسترسی داشته باشد :

1- انتخاب Create panel > انتخاب Geometry> از لیست کر کره ای انتخاب Standard Primitives (به صورت پیش فرض این گزینه انتخاب می باشد )> از قسمت Object Type انتخاب box

2- انتخاب منوی creat >انتخاب Standard Primitives > انتخاب box

پارامترهای box:

b-02

در تری دی مکس هر آبجکت پارامترهای مخصوص به خودش را دارد که در اشکال سه بعدی هندسی مانند مکعب و کره و …پارامترهای تری دی مکس بیشتر جنبه هندسی آن شی می باشد مانند طول، عرض، ارتفاع و ….

پارامترهای مربوط به box در رول اوت ( rul out : لیست باز و بسته شو در قسمت command panel  که اسم هر قسمت بالای آن نوشته شده است )همانطور که در شکل می بینید شامل موارد زیر می شود :

  • length :در این قسمت عدد مربوط به طول مکعب را وارد میکنید .
  • width : در این قسمت عدد مربوط به عرض را وارد می کنید
  • height : عدد مربوط به ارتفاع
  • length segment : سگمنت طول *
  • width segment : سگمنت عرض
  • height segment : سگمنت ارتفاع
  • generate mapping coords : ساختن مختصات جهت نگاشت متریال **
  • real-world map size: نگاشت متریال در اندازه واقعی ***

* :در مورد سگمنت در آموزش بعدی مفصل توضیح داده می شود.

** :نگاشت متریال و تکسچر نیز شامل بحث های تخصصی می شود که فعلا در موردمفاهیم پایه ی آن در سری آموزش های مقدماتی در آیند بحث خواهیم کرد و بخث های نخصصی آن در سری آموزش های پیشرفته تری دی مکس آموزش داده خواهد شد .این گزینه به صورت پیش فرض فعال است .

***: این قسمت نیز در بحث متریال توضیح داده می شود ، اما به طور مثال اگر بخواهید به عنوان یک معمار یک طراحی نمای کامپوزیت انجام دهید و بخواهید اندازه تایل های شما دقیقا 50*50 سانتیمتر باشد ، باید این قسمت را فعال کنید (در مربع مربوطه با کلیک کردن تیک بزنید ) و در تنظیمات مربوط به سایز واقعی را در قسمت متریال ها انجام دهید .

روش ساخت :

بعد از انتخاب دستور box دکمه box به رنک متفاوتی در می آید ، این بدان معنی است که شما دستور باکس را برای ساختن باکس در تری دی مکس انتخاب کرده اید ، و برنامه منتظر است شما یک باکس طراجی کنید .

شما می توانید در هرکدام از پنجره های دید (view port) این کار را انجام دهید اما در ابتدا بهتر است در پنجره پرسپکتیو اولین آبجکت خود را ایجاد کنید . به این صورت که وقتی دکمه ی box  فعال است در پنجره دید پرسپکتیو ابتدا مقطع مکعب را مشخص می کنید ، جایی که کلیلک میکنید کلیک ماوس را رها نکرده و درگ میکنید (همچنان کلیک ماوس را پایین نگاه داشته اید) به این صورت طول و عرض مقطع باکس را مشخص کردید ، سپس کلیک ماوس را رها کرده ، در این مرحله ارتفاع را مشخص میکنید و برای خاتمه دستور یک بار کلیک چپ ماوس را فشار می دهید. دقت کنید که با تغییر ماوس ، اعداد پارامترهای مختل نیز در قسمت command panel  تغییر میکند و از آنجا تغریبا می توانید کنترل کنید که مکعب شما چه سایزی باشد .

نکته : با نگه داشتن کلید ctrl کیبورد ، مقطع مکعب شما به صورت مربع در می آید یعنی طول و عرض آن برابر می شود .

نکته : در رول آوت creation method دو حالت وجود دارد ابتدا box که به صورت پیش فرض فعال است و همین روالی که طی کردیم را شامل می شود و روش cube که اگر این گزینه را فعال کنید شکل ما به صورت مکعب مربع تشکیل می شود ( طول، عرض و ارتفاع برابر می شود )

این روش وارد کردن دستی باکس می باشد ، شما می توانید باکس را از طریق کیبورد هم وارد کنید ، برای این کار در قسمت Keyboard Entry  ایتدا پارامترهای مربوطه به طول، عرض، ارتفاع و سگمنتهای مربوطه را وارد کرده سپس مختصات نقطه ای که می خواهید مکعب خود در آنجا قرار گیرد را به صورت سه نقطه x y z  وارد کنید .سپس دکمه creat  را کلیلک کنید .

b-03



ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ