سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

97/1/5
10:46 ص

شما در این پست از سری آموزش تری دی مکس به زبان فارسی با چند مفهوم بسیار کاربردی آشنا می شوید.

در این آموزش با مفهوم سگمنت در تری دی مکس که خیلی هم مهم می باشد آشنا می شویم ، و برای اینکار از آبجکت قوری در تری دی مکس یا teapot استفاده می کنیم . اما بهتر است کمی در مورد آبجکت  قوری در تری دی مکس  بدانیم :

teapot :قوری در سال 1975 توسط Martin Newell طراحی شد ، وی طرحی سیمی را از قوری طراحی کرد که عکس آن را می بینید و سپس James Blinn در دانشگاه Utah از این مدل رندر ابتدایی گرفت.و از آن زمان تا به حال این قوری به یک آبجکت کلاسیک در cg  و مخصوصا به نوعی نماد تری دی مکس شده است .

791px-Original_Utah_Teapot

اما شاید از خود بپرسید کاربرد این آبجکت در چیست ؟

علاوه بر آنگه این آبجکت می توان نوعی نماد تری دی مکس دانست ، اما دلیل اصلی که این آبجکت همچنان درتری دی مکس وجود دارد به این علت است که  منحنی ها و تقاطع هایی که دارد بهترین گزینه برای تست متریال های مختلف و تنظیمات رندر می باشد .و ما در آموزش مدل سازی در تری دی مکس برای تست موارد مختلف از قوری که از آبجکت های آماده تری دی مکس است استفاده خواهیم کرد.

pot02

مسیر دسترسی برای ساخت آبجکت در تری دی مکس(teapot):

– انتخاب Create panel > انتخاب Geometry> از لیست کر کره ای انتخاب Standard Primitives (به صورت پیش فرض این گزینه انتخاب می باشد )> از قسمت Object Type انتخاب teapot

2- انتخاب منوی creat >انتخاب Standard Primitives > انتخاب teapot

 پارامترها:

  • radius شعاع
  • segment سگمنت
  • smoth مقدار نرم بودن وچه ها

body part که شامل :

  • body بدنه
  • handle دستگیره
  • spout لوله قوری
  • lid درپوش قوری

برای ایجاد قوری مانند دیگر آبجکت ها باید اقدام کنید .

سگمنت 3d max چیست ؟

در آموزش قدم به قدم تری دی مکس شما باید با بعضی از مفاهیم و اصطلاحات آشنایی داشته باشید. که یکی از مهم ترین مفایم segment در تری دی مکس می باشد .

low high

در واقع سگمنت (segment:قطعه) قطعات تشکیل دهنده مدل می باشد که هرچه تعداد segment در 3ds max زیاد باشد کیفیت مدل بالاتر می رود اما دقت داشته باشید که با افزایش سگمنت سرعت پردازش نیز افزایش پیدا کرده و بالطبع سرعت سیستم پایین می آید .

در این تصویر یک قوری با تعداد سگمنت زیاد ایجاد کردیم .

high

و در این تصویر یک قوری با تعداد سگمت کم ، تفاوت در کیفت مدل کاملاً آشکار می باشد .

low

دقت داشته باشید به این نحوه نمایش مدل ، نمایش سیمی  می گوییم که در این حالت نمایش شما بهتر می توانید چینش سگمنت ها را بررسی کنید .

low high

به نقاطع سگمنت ها که یک نقطه ایجاد می کند vertex می گوییم ،و به چند وجهی که بین سگمنت ها ایجاد می شود یک polygon  می گوییم .شما باید با این مفاهیم آشنا باشید ، زیرا در مباحث آینده و مخصوصا در بحث های مدل سازی با این چند مفهوم ساده بسیار سر و کار خواهیم داشت .

9-3-2014 9-59-02 AM



ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ