97/1/5
10:46 ص
شما در این پست از سری آموزش تری دی مکس به زبان فارسی با چند مفهوم بسیار کاربردی آشنا می شوید.
در این آموزش با مفهوم سگمنت در تری دی مکس که خیلی هم مهم می باشد آشنا می شویم ، و برای اینکار از آبجکت قوری در تری دی مکس یا teapot استفاده می کنیم . اما بهتر است کمی در مورد آبجکت قوری در تری دی مکس بدانیم :
teapot :قوری در سال 1975 توسط Martin Newell طراحی شد ، وی طرحی سیمی را از قوری طراحی کرد که عکس آن را می بینید و سپس James Blinn در دانشگاه Utah از این مدل رندر ابتدایی گرفت.و از آن زمان تا به حال این قوری به یک آبجکت کلاسیک در cg و مخصوصا به نوعی نماد تری دی مکس شده است .
اما شاید از خود بپرسید کاربرد این آبجکت در چیست ؟
علاوه بر آنگه این آبجکت می توان نوعی نماد تری دی مکس دانست ، اما دلیل اصلی که این آبجکت همچنان درتری دی مکس وجود دارد به این علت است که منحنی ها و تقاطع هایی که دارد بهترین گزینه برای تست متریال های مختلف و تنظیمات رندر می باشد .و ما در آموزش مدل سازی در تری دی مکس برای تست موارد مختلف از قوری که از آبجکت های آماده تری دی مکس است استفاده خواهیم کرد.
مسیر دسترسی برای ساخت آبجکت در تری دی مکس(teapot):
– انتخاب Create panel > انتخاب Geometry> از لیست کر کره ای انتخاب Standard Primitives (به صورت پیش فرض این گزینه انتخاب می باشد )> از قسمت Object Type انتخاب teapot
2- انتخاب منوی creat >انتخاب Standard Primitives > انتخاب teapot
پارامترها:
body part که شامل :
برای ایجاد قوری مانند دیگر آبجکت ها باید اقدام کنید .
سگمنت 3d max چیست ؟
در آموزش قدم به قدم تری دی مکس شما باید با بعضی از مفاهیم و اصطلاحات آشنایی داشته باشید. که یکی از مهم ترین مفایم segment در تری دی مکس می باشد .
در واقع سگمنت (segment:قطعه) قطعات تشکیل دهنده مدل می باشد که هرچه تعداد segment در 3ds max زیاد باشد کیفیت مدل بالاتر می رود اما دقت داشته باشید که با افزایش سگمنت سرعت پردازش نیز افزایش پیدا کرده و بالطبع سرعت سیستم پایین می آید .
در این تصویر یک قوری با تعداد سگمنت زیاد ایجاد کردیم .
و در این تصویر یک قوری با تعداد سگمت کم ، تفاوت در کیفت مدل کاملاً آشکار می باشد .
دقت داشته باشید به این نحوه نمایش مدل ، نمایش سیمی می گوییم که در این حالت نمایش شما بهتر می توانید چینش سگمنت ها را بررسی کنید .
به نقاطع سگمنت ها که یک نقطه ایجاد می کند vertex می گوییم ،و به چند وجهی که بین سگمنت ها ایجاد می شود یک polygon می گوییم .شما باید با این مفاهیم آشنا باشید ، زیرا در مباحث آینده و مخصوصا در بحث های مدل سازی با این چند مفهوم ساده بسیار سر و کار خواهیم داشت .