سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

97/1/5
10:47 ص

 در این  قسمت از آموزش تری دی مکس از مقدماتی تا پیشرفته در مورد دستورات مربوط به transform صحبت خواهیم کرد.در واقع ما برای جابجایی در تری دی مکس از دستورات transform  استفاده میکنیم.

GUID-C9FFE746-3746-48C2-A6C7-5207B737F182-low

هنگامی که به اندازه کافی آشنایی با محیط 3ds Max پیدا کردید .به راحتی می تونید محل و آیکون دستورات مختلف را به ذهن بسپارید .

برای انتخاب ، چرخش و مقیاس یک آبجکت یکی از سه دکمه "تبدیل  یا transform " را از قسمت main toolbar  تری دی مکس (شکل زیر )  انتخاب کنید .

GUID-AA2AEE8A-1310-4A89-8ED1-65B06A923A9C-low

GUID-147C240C-5054-4B9F-893F-DBE4A1A14290-low

دستورات transform در تری دی مکس شامل موارد زیر است :

  • GUID-BF2BA051-F34B-479D-B2B3-A814AD7E7AD8-lowmove : دستور move در تری دی مکس  برای جابجایی اشیاء در راستای محورهای مختصات
  • GUID-56E4FCF8-3FF7-4E64-A306-80EDAD2D0812-lowrotate : دستور rotate در تری دی مکس  برای چرخش اشیاء حول محورهای مختصانی
  • GUID-6B99BD8C-E180-4580-B0C8-5818FB1614D3-lowscale : دستور scale در تری دی مکس برای تغییر اندازه آبجکت در راستای محورهای مختصانی یا در هر سه محور (تغییر اندازه کلی آّجکت)

move  در تری دی مکس چیست ؟ 

هنکامی که در تری دی مکس یک آبجکت ایجاد می کئید ، مخصوصا وقتی که صحنه شما شلوغ باشد خیلی سخت است که  آبجکت مورد نظر خود را مستقیم در کحا اصلی خود کپی کنید ، به این منظور ابتدا شکل را ایجاد سپس بوسیله دستور move آّجکت مورد نظر را به محل اصلی جابجا می کنید .

rotate  در تری دی مکس چیست ؟

rotate  نیز برای چرخش آبجکت ها استفاده می شود ، فرض کنید یک box  ایجاد کرده اید و می خواهید آن را 45 درجه بچرخانید . برای این کار از دستور rotate  باید استفاده کنید.

scale  در تری دی مکس چیست ؟

فکر کنید که یک قلب را مدل سازی کزده اید ، و میخواهید ضربان قلب را شبیه سازی کنید ، برای این کار لازم است وقتی که قلب ضربه می زند ، اندازه آن کمی بزرگتر از حالت عادی باشد ، برای این کار می توانید از scale   استفاده کنید .


نحوه کار با move در تری دی مکس :

ابتدا دکمه GUID-BF2BA051-F34B-479D-B2B3-A814AD7E7AD8-low را از main toolbar انتخاب کنید ، ماوس را روی شکلی که می خواهید تغییر موقعیت دهید ببرید :

  • اگر شکل انتخاب شده باشد ، نماد راهنما که به آن gizmo  می گوییم و متناسب با دستور ما (جابجایی ، چرخش یا مقیاس) می باشد ظاهر می شود با بردن ماوس بر روی gizmo  می توانید آبجکت را جابجا کنید .
  • اگر آبجکت انتخاب نشده باشد ، اشاره گر ماوس به حالت انتخاب تغییر کرده و می توانید بر روی آبجکت دلخواه کلیک کنید و آبجکت را برای تغییر انتخاب کنید .

بعد از مراحل بالا بر روی gizmo کلیک ماوس را نگاه دارید و شکل را جابجا کنید .

برای خارج شدن از حالت جابجایی ، چرخش یا مقایس کافیست راست کلیک کنید . 


یکی دیگر از راههای دستیابی به transform استفاده از منوی چهارقسمتی quad menu در هنگام راست کلیک در صحنه باز می شود می باشد ، برای این کار بر روی شکلی که انتخاب کرده اید راست کیک کنید و یکی  از ابزارهای transform را انتخاب کنید ، به محض انتخاب شما gizmo مربوطه فعال شده و می توانید مانند مرحله قبلی عمل کنید

quad


سومین روش برای حرکت دادن آبجکت در محیط تری دی مکس استفاده از Type-In dialog می باشد .برای دسترسی به Type-In dialog می توانید از روش های زیر استفاده کنید :

  • از منوی edit  گزینه Type-In dialog را انتخاب کنید .
  • بر روی یکی از دستورات transform  در main toolbar  راست کلیک کنید 
  • در منوی چهار تایی راست کلیک در صحنه ، کادر مستطیلی کوچک روبری دستورات move , rotate , scale  را کلیک کنید .

کادر Type-In dialog به صورت زیر است (مربوط به دستور Move)

type in

در پنجره باز شده همانطور که می بینید از دو قسمت تشکیل شده است، این کادر برای دستور move در تری دی مکس  می باشد :

  • absolute:world : در جلوی کادر مرتبط با محورهای مختصاتی عدد مربوط به مختصات آبجکت نسبت مبداء مختصات را نشان می دهد .دقت داشته باشید مبداء مختصات جهانی ما همان مرکز grid (صفحه راهنمای مشبکی که در تمام پنجره ها به صورت پیشفرض فعال است و با زدن دکمه G  از کیبورد میتوانید آنرا مخفی یا آَشکار سازید)می باشد .شما با تغییر عدد مربوط به هر کدام از محورهای مختصانی (xyz) می توانید موقعیت جدید آبجکت را مشخص کنید.
  • offset:screen : در این قسمت شما می توانید موقعیت جدید شکل را نسبت به موقعیت فعلی آبجکت تعیین کنید . مثلا می توانید نسبت به موقعیت فعلی آبجکت (مهم نیست مختصات فعلی چه مقدار می باشد ) در راستای محور X  به مقدار 10 واحد در جهت مثبت جابجا کنید .

نکته : برای دسترسی سریع به Type-In dialog ، در قسمت status bar  نیز قرار داده شده که با دکمه کنار آن می توانید بین absolute و offset تغییر دهید .

در مورد نحوه کار با rotate در تری دی مکس تقریبا شبیه همان دستور move می باشد .فقظ gizmo  آن فرق میکند و Type-In dialog آن اعداد مربوط به محورهای مختصاتی بر حسب درجه می باشد .

نحوه کار با scale در تری دی مکس کمی متفاوت می باشد که در یک پست کوتاه و ویدیوی آموزشی آن را توضیح خواهم داد .Type-In dialog آن نیز به صورت زیر است :

scale dialoge box



ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ